WYJAZDY DYDAKTYCZNE
„Mamo tak bardzo się nudziłem, że nie miałem kiedy zadzwonić” – Krzyś wyjazd dydaktyczny do Gwdy Wielkiej…
Wyjazdy dydaktyczne oceniane są przez naszych uczniów i ich rodziców jako jedną z najbardziej efektywnych i atrakcyjnych form zdobywania wiedzy i umiejętności takich jak :współpraca w grupie, praktyczne wykorzystanie wiedzy. Opierają się one przede wszystkim na bezpośrednim doświadczaniu i obserwacji. Realizowane są one z wykorzystaniem Metody Projektu, czyli z uwzględnieniem fazy przygotowania do wyjazdu, to znaczy określeniem jego celów, ich realizacji w trakcie pobytu poprzez zebranie niezbędnej dokumentacji oraz prezentacji rodzicom zdobytych wiadomości i umiejętności po powrocie –jako kształcenie umiejętności prezentacji publicznej. Ważne, że uczniowie starają się dojść do wiedzy poprzez samodzielną pracę zgodnie z ich możliwościami rozwojowymi , a nauczyciel pełni funkcję koordynatora.
W ciągu roku szkolnego realizujemy trzy wyjazdy dydaktyczne:
JESIENNY – poznajemy polskie wybrzeże Morza Bałtyckiego;
ZIMOWY– to polskie góry, folklor, górale i jazdę na nartach
WIOSENNY – związany jest z realizacją określonej tematyki (Szlak piastowski, Śladami Mikołaja Kopernika, flora i fauna ekosystemów: lasu, pola, łąki i jeziora – kl I w Gwdzie Wielkiej, Trójmiasto, Wrocław, Kraków).
Pierwszoklasiści na swym pierwszym wyjeździe szybko poznają się nie tylko ze „swoją” Panią i kolegami z klasy ale także z całą szkolną społecznością, która przyjmuje ich w swe grono organizując im otrzęsinki uczniowskie.
Uczniowie klas młodszych doskonalą przede wszystkim czynności samoobsługowe. Poznają wyjątkowe miejsca często pierwszy raz bez rodziców, tym samym uczą się radzić sobie z emocjami związanymi z rozłąką z najbliższymi. Tyle pozytywnych emocji wywołuje własnoręcznie posmarowana kromka chleba i pierwsza samodzielnie napisana kartka z wyjazdu. Każdy wyjazd to dziecko bardziej dojrzałe, z bogatszą wiedzą i umiejętnościami.
„Mamo piłem wodę z samego dna piekieł, do którego diabły sikały” – Franek opowiadający o wodzie zdrojowej w Dusznikach Zdrój
Uczniowie klas IV-VIII na wyjazdach skupiają się bardziej na zgłębieniu wiedzy z zakresu historii Polski, architektury oraz osobliwościach przyrody ożywionej i nieożywionej. Pracując Metodą Projektu uczą się dokonywać samodzielnego wyboru zagadnień, które realizują w trakcie wyjazdów. Niejednokrotnie wykonują samodzielnie doświadczenia i badania przyrodnicze, których wyniki służą do weryfikacji postawionych przez nich hipotez. Istotą wyjazdów zimowych w klasach starszych jest nauka jazdy na nartach w grupach początkowych, średniozaawansowanych, zaawansowanych.
Przykładowe tytuły wyjazdów:
„Jeszcze nie morze, już nie jezioro”
„Tajemnice Pomorskich Gryfitów- ostatni Wiking Bałtyku”
„Woda w chmurach , woda w ziemi”
„Świnoujście –miasto rekordów”
„Dlaczego Dziwnówek jest dziwny?”
„Poszukiwacze morskich skarbów”
„Widzę i myślę – żywioły”
„W poszukiwaniu Ducha Gór”
„W świecie skalnych fantazji”
„Poszukiwacze Karkonoskich skarbów”
„Zimowa baciarka w stolicy Tatr”
„Czy w Górach Sowich mieszkają sowy”
„Śladami artystów Krynickich”
„Miasto Mikołaja Kopernika i miodowego piernika”
„Co w trawie piszczy”