Wyjazdy

WYJAZDY DYDAKTYCZNE

Mamo tak bardzo się nudziłem, że nie miałem kiedy zadzwonić” – Krzyś wyjazd dydaktyczny do Gwdy Wielkiej…

Wyjazdy dydaktyczne oceniane są przez naszych uczniów i ich rodziców jako jedną z najbardziej efektywnych i atrakcyjnych form zdobywania wiedzy i umiejętności takich jak :współpraca w grupie, praktyczne wykorzystanie wiedzy. Opierają się one przede wszystkim na bezpośrednim doświadczaniu i obserwacji. Realizowane są one z wykorzystaniem Metody Projektu, czyli z uwzględnieniem fazy przygotowania do wyjazdu, to znaczy określeniem jego celów, ich realizacji w trakcie pobytu poprzez zebranie niezbędnej dokumentacji oraz prezentacji rodzicom zdobytych wiadomości i umiejętności po powrocie –jako kształcenie umiejętności prezentacji publicznej. Ważne, że uczniowie starają się dojść do wiedzy poprzez samodzielną pracę zgodnie z ich możliwościami rozwojowymi , a nauczyciel pełni funkcję koordynatora.

W ciągu roku szkolnego realizujemy trzy wyjazdy dydaktyczne:

JESIENNY – poznajemy polskie wybrzeże Morza Bałtyckiego;

ZIMOWY– to polskie góry, folklor, górale i jazdę na nartach

WIOSENNY – związany jest z realizacją określonej tematyki (Szlak piastowski, Śladami Mikołaja Kopernika, flora i fauna ekosystemów: lasu, pola, łąki i jeziora – kl I w Gwdzie Wielkiej, Trójmiasto, Wrocław, Kraków).

Pierwszoklasiści na swym pierwszym wyjeździe szybko poznają się nie tylko ze „swoją” Panią i kolegami z klasy ale także z całą szkolną społecznością, która przyjmuje ich w swe grono organizując im otrzęsinki uczniowskie.

Uczniowie klas młodszych doskonalą przede wszystkim czynności samoobsługowe. Poznają wyjątkowe miejsca często pierwszy raz bez rodziców, tym samym uczą się radzić sobie z emocjami związanymi z rozłąką z najbliższymi. Tyle pozytywnych emocji wywołuje własnoręcznie posmarowana kromka chleba i pierwsza samodzielnie napisana kartka z wyjazdu. Każdy wyjazd to dziecko bardziej dojrzałe, z bogatszą wiedzą i umiejętnościami.

Mamo piłem wodę z samego dna piekieł, do którego diabły sikały” – Franek opowiadający o wodzie zdrojowej w Dusznikach Zdrój

Uczniowie klas IV-VIII na wyjazdach skupiają się bardziej na zgłębieniu wiedzy z zakresu historii Polski, architektury oraz osobliwościach przyrody ożywionej i nieożywionej. Pracując Metodą Projektu uczą się dokonywać samodzielnego wyboru zagadnień, które realizują w trakcie wyjazdów. Niejednokrotnie wykonują samodzielnie doświadczenia i badania przyrodnicze, których wyniki służą do weryfikacji postawionych przez nich hipotez. Istotą wyjazdów zimowych w klasach starszych jest nauka jazdy na nartach w grupach początkowych, średniozaawansowanych, zaawansowanych.

Przykładowe tytuły wyjazdów:

„Jeszcze nie morze, już nie jezioro”

„Tajemnice Pomorskich Gryfitów- ostatni Wiking Bałtyku”

„Woda w chmurach , woda w ziemi”

„Świnoujście –miasto rekordów”

„Dlaczego Dziwnówek jest dziwny?”

„Poszukiwacze morskich skarbów”

„Widzę i myślę – żywioły”

„W poszukiwaniu Ducha Gór”

„W świecie skalnych fantazji”

„Poszukiwacze Karkonoskich skarbów”

„Zimowa baciarka w stolicy Tatr”

„Czy w Górach Sowich mieszkają sowy”

„Śladami artystów Krynickich”

„Miasto Mikołaja Kopernika i miodowego piernika”

„Co w trawie piszczy”




Komentowanie jest wyłączone